Een mooie nieuwe term in HR, althans in Nederland en volop in de belangstelling.

Een onderzoek van het Amerikaanse Urbanbound heeft aangetoond dat er miljarden per jaar door het afvoerputje gaan omdat werknemers niet productief zijn. Dan hebben we het niet alleen over de juiste manier van het uitvoeren van hun functie, maar ook veel primaire zaken. Hoe werkt een VOIP telefoon? Hoe zit het intranet in elkaar en waar kan ik de informatie vinden die ik nodig heb. Zaken die voor zittende medewerkers gesneden koek zijn maar voor een nieuweling lastig kunnen zijn en veel tijd kunnen vergen.

Ook voor iemand die het bedrijf verlaat moet duidelijk zijn hoe het dienstverband goed afgesloten kan worden.  Is er een goede overdracht van lopende zaken? Is het bekend waar het archief van de ontslagnemer te vinden is en hoe het in elkaar zit.

Vergis je niet in de kosten. Volgens eerder genoemd onderzoek zijn er alleen al in de USA en de UK 37 miljard dollar per jaar mee gemoeid. En ik kan geen redenen bedenken dat er in Nederland geen grote bedragen mee verloren zouden gaan.

Het is dus van groot belang om zowel bij indiensttreding als bij uitdiensttreding te zorgen zaken goed geregeld worden en soepel verlopen. Er is echter geen vast draaiboek voor te maken. Een goede aanpak zal verschillen per functie en soort bedrijf. Persoonlijk heb ik goede ervaring met het aanstellen van een mentor, een collega van de eigen afdeling die zijn nieuwe collega op weg helpt. Op informele wijze maar ook tijdens een wekelijks overleg. De mentor kan worden ondersteund door een chequelist. Ook moet de mentor beseffen dat zijn taak belangrijk en waardevol is.

Wekenlange introductieprogramma’s behoren inmiddels tot het verleden. Met een groepje nieuwelingen in een zaaltje gaan zitten luisteren naar een manager die liever gewoon aan zijn werk zou zijn is niet ons idee van een zinvolle besteding.

Het zal duidelijk zijn dat het belang van een goed inwerkprogramma van onschatbare waarde is. Natuurlijk kan er in het informele circuit ook veel informatie boven water worden gehaald. Daar is ook niks mis mee en kan de samenwerking bevorderen. Maar met de juiste structuur kan veel geld worden bespaart en is een nieuwe medewerker snel  op stoom.

Wat het vertrek proces of off-boarding betreft, zijn er ook verbeterpunten te behalen.  De vertrekkende collega kan onbevreesd en open zijn visie geven op punten waar het bedrijf zich kan verbeteren. Uit die input kunnen bij terugkerende items acties ter verbetering worden gemaakt. Ook dient de vertrekkende collega het liefst als uw ambassadeur (of klant!) zijn loopbaan voort te zetten. Uw reputatie als bedrijf is daar mee gemoeid!

Frits Smits – Januari 2017

Bron: http://www.urbanbound.com/blog/onboarding-infographic-statistics